~ku ingin cinta~

Diari Hati Ini..

Today before you think of saying an unkind word,Think of someone who can't speak,And while you are at it give love to someone today; Before you complain about the taste of your food,Think of someone who has nothing to eat; Before you complain about your husband or wife,Think of someone who's crying out to God for a companion; Today before you complain about life,Think of someone who went too early to heaven; Before you complain about your children,Think of someone who desires children but they're barren; Before you argue about your dirty house,someone didn't clean or sweep,Think of the people who are living in the streets; Before whining about the distance you drive,Think of someone who walks the same distance with their feet; And when you are tired and complain about your job,Think of the unemployed,the disabled and those who wished they had your job; But before you think of pointing the finger or condemning another,Remember that not one of us are without sin and we all answer to one maker..
Terdapat ralat dalam alat ini

..dalam keta ada taman..


ha sapa kata dalam hati je ada taman? (dialog femes filem adnan sempit) hehhe

meh la tgk gambar dia kalau korang x caya hehhe..x tau la ntah bila kan bertambah @ berkurang tanaman dan ternakan kt ni nanti...hehe tgu jela


jgn xcaya dalam keta kt pun ada taman tau...jgn jeles siap ada macam2 ternakan lagi tau..
erm ada pe yer...
..kucing..
arnab..
katak..
itik..

tgk la macam2 gaya ada maklum la hepi duk setaman x kira bangsa dan keturunan hehe
sekali beruang pun ada daaaaaaaaa heheh
maklum jela taman 1 malaysia...hehhhe

peneman tido..


ni la peneman tido kt sbanrnya selain dari bantal2 bucuk..sampai la yg agak wangi2..

sbnarnya ni hadiah dari abg angkat masa hari lahir kt..x sangka dia smpt bg sb lepas tu dia nk belepas ke Sabah..terharu la gak sb dia pksa gak jumpa dia semata2 nk bg hadiah tu yg dah lwt sebulan rasanya heheheh

apa pun rasa hepi la sb jarang dapat hadiah bear..rasa cam diri kiut lak hehe jgn jeles...

comel kan muka dia..cam senyum sntiasa..bila kt tgah sedih...tgk je muka dia terus jadi ceria sb dia memang sntiasa comel dan ceria..sayang dia...

tak sabarnya...



my next novels...

lepas ni nk baca novel2 ni lak..ada 3 je lagi..
sbnarnya ni kt beli masa pesta buku kt pwtc..x penah miss pi tiap tahun..memang best sgt cuma tahun ni x beli banyak...ada le dalam 10 buah kot termasuk buku2 lain..

kena bajet la katakan..

anyway ni le buku yg on the way kt baca..nanti dah habis kt bgtau jalan citer dia ok...

Chayok! chayok! teruskan membaca..


salam insan yg disayang-sayang...

pada kawan2 yg memang dah kenal dan tau lt ni memang minat sgt membaca...x kira la bacaan apa....

skrg ni ada la sikit koleksi bahan bacaan terutama novel2 dan buku agama (sikit je dari novel) hehhe

semalam baru abis baca buku "Jaja & Din" dari Jemari seni, novel ni keluaran JS yg kedua kt dah baca ..citer ni unik sbanrya...cam diari lak jalan citer dia hehe citer pompuan pinang lelaki..dah tu jauh benar status dan cara hidup..memang nice sb dalam cinta xde pe yg mustahil..

korang nk beli? digalakkan..nk pinjam? pun boleh..pun boleh...heheh

lepas ni kt baca lg kt kgsi kat sini ek


Ucap ‘sayang’ setiap hari

walau kt lum kawin lagi tp x salahkan kgsi hal perkahwinan camni dan sama2 amik mana yg sesuai ok...

KEHIDUPAN rumah tangga kadangkala diuji pelbagai masalah. Pada awal perkahwinan, ada pasangan yang mengalami kegoyahan, namun kebijaksanaan menangani masalah adalah resipi kejayaan sesebuah mahligai supaya kembali menikmati musim indah yang diimpikan.
Berikut adalah petua yang mungkin dapat membantu pasangan menjadikan rumah tangga berseri.

Banyak membantu suami

Apabila suami mempunyai masalah, usah terlalu meminta-minta kerana ia boleh menyebabkan suami berdukacita. Walaupun bekerja, usah terlalu boros berbelanja dan merancang masa depan bersama suami.

Beritahu anda sayang kepada suami

Ia patut dilakukan setiap hari walaupun selepas usia tua. Usah menganggap diri terlalu tua untuk menyatakan rasa sayang.

Mandi bersama

Ia bukan bertujuan untuk seksual semata-mata tetapi lebih kepada merapatkan kasih sayang. Apabila mandi, jangan berkata suami busuk atau pengotor kerana suami akan tersentuh apabila isteri berkata sedemikian.

Etika di bilik tidur

Apabila tidur, sentiasa menghadap suami. Jika anda mahu membelakangkannya, minta izin atau anda berpusing sambil menyentuhnya. Cuba tidur berbantalkan bahu suami, pasti ada hikmah dan nikmatnya.

Sambut kepulangan suami

Sentiasa bergembira dan tersenyum apabila menanti suami pulang dan menghantar pemergiannya dengan hati yang sedih. Jangan lupa mencium tangan apabila menghantar dan menyambutnya pulang.



Sentuh suami

Apabila mempunyai kesempatan belai suami atau curi-curi menciumnya ketika tidak dilihat orang lain. Anda boleh memegang tangan atau bahunya apabila berjalan-jalan.

Tidurkan anak lebih awal

Selepas berbuat demikian, amalkan masuk tidur bersama suami kerana itu saat manis dalam kehidupan berumah tangga.

Sentiasa berterima kasih

Apabila meminta bantuan suami dan pertolongan diberikan tidak sempurna, jangan berleter atau marah kerana ia boleh menyebabkan si dia jauh hati atau merajuk.

Jaga anak

Elak memarahi anak sebaliknya gunakan strategi memujuk. Jika anda selalu memarahi anak di hadapan suami, ini mungkin menyebabkan suami kurang senang.

Simpan rahsia suami

Elakkan bercerita mengenai suami kepada orang lain terutama perkara yang bersifat peribadi. Jika perlu, ceritakan perkara yang baik kerana itulah tanda anda mengasihi suami.

Layan kehendak seksual suami

Jika suami berhajat untuk bersama anda, layan dia dengan baik walaupun anda mungkin sibuk atau letih. Banyak kes perceraian atau poligami disebabkan isteri tidak mahu faham keperluan suami dalam perkara seks.

Kurang layanan dan banyak alasan untuk mengelak bersama menyebabkan suami mudah bosan dan merajuk.

Tunjuk sifat prihatin

Jika suami sakit, tunjukkan kesungguhan anda untuk merawatnya dan membangkitkan semula semangatnya dengan harapan dia cepat sembuh.

Dia akan sentiasa ingatkan anda kerana suami tahu anda bukan saja sayangkannya ketika sihat tetapi sanggup bersama dalam sebarang keadaan.

Rajin2 edit gambar..


salam insan yang disayang-sayang semua..

sebenarnya dah lama dah wat gambar edit ni cuma skrg bila dah ada blog masuk la sini sikit..ada banyak lagi cuma x larat nk masuk semua..

kiranya ni sebahagian family besar kt ada la...


... sekitar majlis besday dulu2..


..my lovely father..


..gambar 4 orang kakak yg kt ada..comel kan heheh

..Alhamdulilah ...arini semangatnya..


salam semua insan disayang-sayang..

ntah napa mood datang awal mggu ni berkobar2..x tau la napa mgkin sb banyak benda leh wat bila datang awal kan dan lebih tenang mgkin..
lagi pun kt masih leh layan blog secara lebih damai bila pagi2 ni...hehheh moga2 korang sudi la layan blog ni seadanya ek...

semoga kalian sntiasa diberkati Allah di hari mulia penghulu segala hari..amin

"Tidak!! Jodoh tiada kaitan dengan keturunan..."



Tidak,Jodoh tiada kaitan dengan keturunan.

Hanya belum sampai masanya. Ia
bagai menanti jambatan untuk ke seberang. Kalau panjang jambatannya jauhlah
perjalanan kita. Ada org jodohnya cepat sebab jambatannya singkat.
Usia 25 tahun rasanya belumlah terlalu lewat. Dan usia 35 tahun belum apa2
kalau sepanjang usia itu telah digunakan untuk membina kecemerlangan.
Nyatakanlah perasaan dan keinginan anda itu dalam doa2 lewat
sembahyang.
Allah mendengar.
Wanita baik untuk lelaki yang baik, sebaliknya wanita jahat untuk
lelaki yang jahat. Biar lambat jodoh asalkan mendapat Mr Right dan biar
seorang diri drpd menjadi mangsa lelaki yang tidak beriman kemudian nanti.

Memang kita mudah tersilap mentafsir kehidupan ini. Kita selalu
sangka, aku pasti bahagia kalau mendapat ini. Hakikatnya, apabila kita benar2
mendapat apa yang kita inginkan itu, ia juga dtg bersama masalah.

Kita selalu melihat org memandu kereta mewah dan terdetiklah di hati
kita, bahagianya org itu. Hakikatnya apabila kita sendiri telah memiliki
kereta mewah kita ditimpa pelbagai kerenah. Tidak mustahil pula org yang
memandu kereta mewah(walaupun sebenarnya tak mewah) terpaksa membayar lebih
tatkala berhenti untuk membeli durian di tepi jalan. Orang lain
membeli dengan harga biasa, dia terpaksa membayar berlipat ganda.

Ketika anda terperangkap dalam kesesakan jalan raya, motosikal
mencelah-celah hingga mampu berada jauh di hadapan. Anda pun mengeluh,
alangkah baiknya kalau aku hanya menunggang sebuah motosikal seperti
itu dan cepat sampai ke tempat yang dituju. Padahal si penunggang
motosikalmungkin sedang memikirkan bilakah dia akan memandu kereta di tgh2
bandar raya.

Bukan semua yang anda sangka membahagiakan itu benar2 membahagiakan.
Bahagianya mungkin ada tapi deritanya juga datang sama. Semua benda,
pasti ada baik buruknya.

Demikian juga perkahwinan. Ia baik sebab ia dibenarkan oleh agama,
sunnah Nabi, sebagai saluran yang betul untuk melepaskan shahwat di samping
membina sahsiah dan sebagainya, tapi ia juga buruk sebab ramai org
yang berkahwin hidupnya semakin tidak terurus.

Ramai orang menempah neraka sebaik sahaja melangkahkan kaki ke alam
berumahtangga. Bukankah dengan ijab dan Kabul selain menghalalkan
hubungan kelamin, tanggungjawab yang terpaksa dipikul juga turut banyak?
Bukankah apabila anda gagal melaksanakannya, anda membina dosa seterusnya
jambatan ke neraka?

Berapa ramaikah yang menyesali perkahwinan masing2 padahal dahulunya
mereka bermati-matian membina janji, memupuk cinta kasih malah ada
yang sanggup berkorban apa sahaja asalkan segala impian menjadi nyata?

Jika tidak sanggup untuk bergelar isteri tidak usah berkahwin dulu.
Jika merasakan diri belum cukup ilmu untuk bergelar ibu ataupun ayah,
belajarlah dulu. Jika rasa2 belum bersedia untuk bersabar dgn kerenah
anak2, carilah dulu kesabaran itu. Jangan berkahwin dahulu sebab
kenyataannya ramai yang tidak bersedia untuk melangkah tetapi telah
melompat, akhirnya jatuh terjerumus dan tidak jumpa akar berpaut
tatkala cuba mendaki naik.

Berkahwin itu indah dan nikmat bagi yang benar2 mengerti tuntutan2nya.

Berkahwin itu menjanjikan pahala tidak putus2 bagi yang menjadikannya
gelanggang untuk mengukuhkan iman, mencintai Tuhan dan menjadikan
syurga sebagai matlamat. Berkahwin itu sempadan dari ketidaksempurnaan insan
kepada kesempurnaan insan - bagi yang mengetahui rahsia2nya.

Berkahwinlah anda demi Tuhan dan Nabi-Nya, bukan berkahwin kerana
perasaan dan mengikut kebiasaan. Jodoh usah terlalu dirisaukan, tiba masanya ia
akan datang menjemput, namun perlu juga anda membuka lorong2nya agar
jemputan itu mudah sampai dan tidak terhalang. "

--
Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar..
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi

"ARE YOU HAPPY ENOUGH? COME HERE.."




[ ] You have a boyfriend/girlfriend..
[ ] You have your own room.
[ ]You own/owned a cell phone.
[ ] You have an ipod/ mp3 player.
[ ] Your parents are still married.
[ ] You have more than 2 best friends.
[ ] You have a swimming pool.
T 0 T A L:

[ ] You dress how you want to.
[ ] You hang out with friends more than once a week.
[ ] There is a computer/ laptop in your room
[ ] You have never been beaten up
[ ] You never cry
[ ] You are allowed to listen to the music you want to.
[ ]will be]Your room is big enough for you.
[ ] People don't use you for something you have.
[ ] You have been to a concert
T 0 T A L:

[ ] You have over 50 friends on myspace
[ ] You have pictures on myspace.
[ ] You enjoy having a myspace.
[ ]You get allowance
[ ] You collect something normal
[ ] You look foward to going to school / work
[ ] You don't wish you were someone else
[ ] You play a sport.
[ ] You do something after school / work
T 0 T A L:

[ ] You usually don't fight with your parent(s).
[ ] You are happy with your appearance
[ ] You aren't self-consious
[ ] You have friends
T 0 T A L:

[ ] You know what is going on in the world.
[ ]You care about so many people.
[ ] You are happy with your life
[ ] You own a pet
[ ] You know the words to more than 5 songs.
[ ] You dont have any enemies
[ ] You are a generally a nice person.
T 0 T A L:

TOTAL:

Now count your numbers and multiply by three.
Then title this "MY LIFE IS % HAPPY

** semoga kt menghargai kebahagiaan yg hadir dalam hidup selama ini...

..Terpikirkah kita???



Sesuatu yg anda x perasan @ terfikir...
Sesuatu yg anda x perasan @ terfikir...

1. Sekurang-kurangnya ada 5 orang dalam dunia ini menyayangi anda dan
sanggup mati kerana anda.

2. Sekurang-kurangnya ada 15 orang dalam dunia ini menyayangi anda dalam
beberapa cara.

3 . Sebab utama seseorang membenci anda adalah kerana dia ingin menjadi
seperti anda.

4. Senyuman daripada anda boleh membawa kebahagiaan kepada seseorang,
walaupun dia tidak menyukai anda.

5. Setiap malam ada seseorang mengingati anda sebelum dia tidur.

6. Anda amat bermakna dalam hidup seseorang.

7. Kalau bukan kerana anda, seseorang itu tidak akan hidup bahagia.

8. Anda seorang yang istimewa dan unik.

9. Seseorang yang anda tidak ketahui menyayangi anda.

1 0. Apabila anda membuat kesilapan yang sangat besar, ada hikmah
sebaliknya.

11 .Sekiranya anda merasakan anda dipinggirkan, fikirlah semula; mungkin
anda yang meminggirkan mereka.

12. Apabila anda terfikir anda tidak mempunyai peluang untuk mendapatkan
sesuatu yang anda ingini, mungkin anda tidak
akan memperolehinya,tetapi sekiranya anda percaya pada diri sendiri
lambat laun anda akan memperolehinya.

13. Kenangilah segala pujian yang anda terima. Lupakan segala maki hamun,
caci & cela.

14. Jangan takut untuk meluahkan perasaan anda; anda akan merasa senang
bila seseorang mengetahuinya.

15. Sekiranya anda mempunyai sahabat baik, ambillah masa untuk
memberitahunya yang dia adalah yang terbaik. Hanya
seminit diperlukan untuk mendapat sahabat baik, sejam untuk
menghargainya, sehari untuk menyayanginya, tapi
sepanjang hidup untuk melupakannya.

..andai sakit pasti ada penawarnya..



HEADACHE? EAT FISH!
Eat plenty of fish -- fish oil helps prevent headaches.
So does ginger, which reduces inflammation and pain.

HAY FEVER? EAT YOGURT!
Eat lots of yogurt before pollen season.
Also-eat honey from your area (local region) daily.

TO PREVENT STROKE DRINK TEA!
Prevent buildup of fatty deposits on artery walls with regular doses of tea. (actually, tea suppresses my appetite and keeps the pounds from invading....Green tea is great for our immune system)!

INSOMNIA (CAN'T SLEEP?) HONEY!
Use honey as a tranquilizer and sedative.

ASTHMA? EAT ONIONS!!!!
Eating onions helps ease constriction of bronchial tubes. (when I was young, my mother would make onion packs to place on our chest, helped the respiratory ailments and actually made us breathe better).

ARTHRITIS? EAT FISH, TOO!!
Salmon, tuna, mackerel and sardines actually prevent arthritis. (fish has omega oils, good for our immune system)

UPSET STOMACH? BANANAS - GINGER!!!!!
Bananas will settle an upset stomach.
Ginger will cure morning sickness and nausea.

BLADDER INFECTION? DRINK CRANBERRY JUICE!!!!
High-acid cranberry juice controls harmful bacteria.

BONE PROBLEMS? EAT PINEAPPLE!!!
Bone fractures and osteoporosis can be prevented by the manganese in pineapple.

PREMENSTRUAL SYNDROME? EAT CORNFLAKES!!!!
Women can ward off the effects of PMS with cornflakes, which help reduce depression, anxiety and fatigue.

MEMORY PROBLEMS? EAT OYSTERS!
Oysters help improve your mental functioning by supplying much-needed zinc.

COLDS? EAT GARLIC!
Clear up that stuffy head with garlic. (remember, garlic lowers cholesterol, too.)

COUGHING? USE RED PEPPERS!!
A substance similar to that found in the cough syrups is found in hot red pepper. Use red (cayenne) pepper with caution-it can irritate your tummy.

BREAST CANCER? EAT Wheat, bran and cabbage
Helps to maintain estrogen at healthy levels.

LUNG CANCER? EAT DARK GREEN AND ORANGE AND VEGGIES!!!
A good antidote is beta carotene, a form of Vitamin A found in dark green and orange vegetables.

ULCERS? EAT CABBAGE ALSO!!!
Cabbage contains chemicals that help heal both gastric and duodenal ulcers.

DIARRHEA? EAT APPLES!
Grate an apple with its skin, let it turn brown and eat it to cure this condition. (Bananas are good for this ailment)

CLOGGED ARTERIES? EAT AVOCADO!
Mono unsaturated fat in avocados lowers cholesterol.

HIGH BLOOD PRESSURE? EAT CELERY AND OLIVE OIL!!!
Olive oil has been shown to lower blood pressure.
Celery contains a chemical that lowers pressure too.

BLOOD SUGAR IMBALANCE? EAT BROCCOLI AND PEANUTS!!!
The chromium in broccoli and peanuts helps regulate insulin and blood sugar.

..Napa anda STRESS??..



Kenapa Anda Stress?

#Diri sendiri (contoh: Anda kecewa, anda tidak dapat apa yang anda mahu)
#Keluarga anda (contoh: Masalah dengan suami/isteri dan anak, pindah rumah, masalah kewangan)
#Pekerjaan anda (contoh: Anda tidak dapat menyiapkan kerja, anda tidak cemerlang dalam kerja, ketua anda tidak berpuas hati dengan kerja anda, anda tidak dinaikan pangkat, tukar kerja, dibuang kerja)
#Komuniti anda (contoh: Jiran dan komuniti tidak ramah)


Bila Anda Rasa Stress.....

-Jantung berdegup kencang dan sukar bernafas
-Anda cepat marah
-Anda rasa tidak gembira
-Anda kehilangan selera makan
-Anda hilang minat bekerja
-Anda tidak cukup tidur
-Anda menengking-nengking
-Anda ingin membaling sesuatu
-Anda cuba menjauhkan diri


Kuasai kemahiran menyelesaikan masalah cara IDEAL

I(Identify the problems)-Kenal pasti masalah
D(Describe possible actions)-Jelaskan pilihan yang boleh diambil
E(Evaluate consequences of each actions)-Buat penilaian bagi setiap pilihan
A(Act)-Bertindak - pilih satu cara untuk bertindak
L(Learn)-Belajar dari pengalaman sama ada hasilnya berjaya atau tidak

..penggemar coklat meh baca sikit..



COKLAT...

Dalam dunia kesihatan,efek positif coklat justeru makin lama makin banyak ditemui. Didalam coklat terdapat kandungan zat besi, kalsium, potassium, serta vitamin A, B1, C, D dan E. Selain itu, coklat ialah sumber magnesium terbesar secara alamiah yang dapat mencegah darah tinggi, diabetes, PMS bagi wanita, dan sakit jantung atau stroke dengan cara memblok sistem kerja radikal bebas pada jantung. Selama ini, coklat dikatakan sebagai penyebab jerawat dan penyebab rosaknya gigi. Padahal hal itu sama sekali tidak benar. Malah, fosfat dan beberapa mineral yang dikandung oleh coklat dapat mencegah plak dan bekerja melawan kecenderungan gula dalam memproduksi bakteria mulut perosak gigi. Serotonin, zat anti depresi yang terletak dalam coklat juga dapat membuat pemakannya menjadi lebih tenang dan santai tetapi tetap aktif.

Tetapi hati-hati, para penggemar coklat harus tahu jenis coklat terbaik bagi tubuh agar dapat mereguk keuntungan maksimal dari coklat. Yang benar ialah, semakin pekat coklat (60-70% cocoa), semakin melimpah fungsinya untuk tubuh manusia. Rata-rata, orang memilih jenis coklat yang salah karena berdasarkan merk terkenal tertentu dengan campuran susu yang tinggi atau jenis coklat putih. Coklat-coklat ‘sesat’ ini biasanya hanya mengandung 7% sampai 20% konsentrasi cocoa, dengan kadar gula yang sangat tinggi, dan akhirnya memberi efek tidak baik untuk kesihatan.

Mulai sekarang, cubalah membeli dan menyukai coklat pekat, kerana semua kebaikan coklat ditemukan disana. Antioksidan coklat pekat terbukti 4 kali lebih baik dari yang terdapat pada teh hijau. Penemuan terbaru mengungkap bahwa zat bernama procyanidins pada coklat berfungsi memperbaiki kerja memori otak dengan cara meningkatkan sirkulasi darah ke otak. Selain itu, coklat disebut-sebut sebagai ubat pilek(selesema akibat kene sejuk) yg sangat mujarab, lebih daripada ramuan-ramuan yang biasa diteguk orang. Jika kalori yang terkandung dalam coklat yang menyebabkan anda takut, 250 kalori dalam satu coklat tidak akan menambah berat badan jika tidak dikonsumsi secara berlebihan.

..Sahabat..dikaulah segalanya..


..Hidup ini susah diduga...


Ah hati..macam2 rasanya



ntah la ek..rasa hati x tenang je arini...bukan sb dugaan melanda cuma rasa cam x hepi sgt...erm dapat smbang kt fb rasa tenang sikit tp ntahla...kadang2 rasa cam nk diamkan diri jer..x nak peduli org sekeliling..rasa cam sendiri lak..aduhai

baru la semalam hepi dapat roadtax baru walau kawan2 pelik duit melayang bayar roadtax pun leh teruja hehheh sb 1st tima kan jadi rasa dia lain...arini dah kena dugaan lain..fuh cobaan...

salam kawan2...
arini leh dikatakan dugaan mendatang lagi...keta dicalarkan oleh kecuaian diri sndiri ..aduhai rasa perit sunggh melihat kesan camtu tp nk wat camner kan..dugaan dan kena terima sb dah jadi...kira lgkap la skrg calar kiri kanan ehheh harap2 lepas ni jangan la dia nk wat koleksi calaran terkini...